Gilla läget.

Lägg märke till hur mycket bättre du mår när du tänker positiva tankar om dig själv, andra och den situation du befinner dig i,
när du lever i acceptans.

Jo, visst. Lättare sagt än gjort i dessa coronavirus tider, kanske du tänker.

Självklart är det så, men ingen mår bra av att kämpa emot i en situation som vi inte har möjlighet att påverka. Vi har hamnat i något som ingen tidigare har erfarenhet av att hantera. Vi måste plötsligt stå ut med att verkligheten har förändrats och att allt vi tagit för givet är inte lika självklart längre. Det krävs mycket av oss nu, som till exempel att inte alls veta hur det kommer att bli ens i den närmaste framtiden. Vår trygghet har rubbats i grunden.

Fundera på hur du istället för att hamna i känslor av oro, ångest och förtvivlan “gillar läget” och accepterar att det är som det är just nu. Hur du kan återfå kraften och kontrollen över ditt liv.

Det du behöver tänka på är vad du kan kontrollera och vad du INTE kan kontrollera.

Jag vill gärna hjälpa dig lite på traven. Du kan t ex välja själv hur många nyheter du tittar på varje dag gällande coronaviruset. Du kan ta hand om din egen hälsa och hjälpa andra som behöver ditt stöd. Du kan följa myndigheternas rekommendationer. Du kan välja att ta distans i vissa sociala kontakter.

Däremot kan du INTE kontrollera om andra följer regler, vad andra gör, andras reaktioner eller andras motiv. Du kan inte kontrollera hur länge den här situationen pågår eller försöka sia framåt in i framtiden.

Dessa tankar och handlingar hjälper dig att acceptera både dina egna och andras reaktioner.

Jag själv har fullständig tillit till att allt är precis som det ska vara, just nu och alltid.

Det handlar inte om brist på respekt för rådande omständigheter och allt lidande för sjuka och deras närstående. Jag har en stor medkänsla för det som sker, alla som känner oro, som drabbas ekonomiskt och som tvingas leva i isolering.

Det som håller mig uppe är min tro på att allt redan är omhändertaget och att det finns något bortom allting, något som vi ännu inte kan se eller förstå. Jag har en tro på att ur kaos föds det något nytt och bättre. Vi behöver dock hålla våra huvuden ovanför ytan och inte dras med i rädslor. Rädda tankar drar till sig ännu fler rädda tankar och känslor.

Jag kommer att tänka på en engelsman jag mötte under en resa i somras. Vi var på väg med ett tåg i Skåne och flera drabbades av stora förseningar och många av resenärerna var arga och frustrerade. Trots att denna man var den enda av oss som hade ett flyg att passa stressade han inte upp sig alls, var fullständigt lugn, och hans kommentar flera gånger under resan var, “It is what it is”. Kloka ord som har hjälpt mig många gånger.

Jag vill också hänvisa till våra barn och ungdomar som är så kloka och närvarande här och nu. Vi har mycket att lära av dom. “Chilla” är ett uttryck jag ofta hör här hemma och nog passar väl det bra att följa den uppmaningen nu, lugna ner oss och gilla läget.

Vi behöver ha tålamod i denna svåra tid och vänta ut stormen. Efter storm kommer lugn.

Medkänsla och kreativitet.

Det är omöjligt att vara helt opåverkad av det som sker nu. Tillvaron har förändrats, förutsättningarna har ändrats och många är rädda och oroliga.
Som i ett trollslag försvann den trygga vardagen och ordet på allas läppar var plötsligt Corona.

Coronaviruset har spridit sig över världen och för bara några veckor sen kändes det avlägset att det skulle nå oss här i norden ända ifrån Kina, men så blev det, och nu är viruset här och allt vi har tagit för givet är inte lika självklart längre.

Friheten begränsas av att länder stänger sina gränser och att vi inte längre kan resa och röra oss som vi vill. Massmedia basunerar ut att vi ska stanna inomhus och undvika att vistas bland folk och helst inte gå ut alls om vi absolut inte måste. I Frankrike har man valt att gå ännu längre genom att hundratusen poliser patrullerar på gatorna och bevakar att folk håller sig hemma.

Karantän, som har varit något jag själv förknippat med djur som förs över landsgränser, gäller nu för oss.
Alla som uppvisar minsta symtom på förkylning ska stanna hemma från jobbet och oavsett symtom eller inte, så är rekommendationerna att arbeta hemifrån så långt det är möjligt. Ingen vet hur länge smittan kommer att pågå, ingen vet hur många som kommer att bli så svårt sjuka att de behöver intensivvård.

Hur kan vi tänka och agera när tillvaron plötsligt känns otrygg?

Var källkritiska, särskilt gällande allt som skrivs i flödena i de sociala medierna. Använd det sunda förnuftet. Låter det för bra för att vara sant så är det säkert det också. Låter det konstigt och helt osannolikt så lyssna på din egen inre röst, den vet vad du ska fokusera på och när det är dags att scrolla förbi.

Ha medkänsla med dig själv och andra, det är inte så lätt att handskas med situationer som det inte går att relatera till när vi saknar referensramar. Vi kan reagera helt olika och så måste det få vara.

Använd tiden i karantän till något kreativt. Hur kan du få ut det bästa möjliga av situationen? Vad har du saknat att göra som du annars inte får någon tid över till eller har du kanske något projekt som blivit liggande som du skulle behöva göra? Det är nu du kan få detta gjort. Se det positiva i det som sker, det finns alltid ett ljus i mörkret. Behöver du kanske stressa ner och ta det lugnt? Tiden är inne för det. Du får nu möjligheten. Vill du ligga på soffan och bara titta på serier, varsågod. Vill du få mer tid med familjen. Se de nya omständigheterna som en möjlighet att umgås och göra sådant tillsammans som ni kanske inte hinner göra annars.

Glöm inte att boosta energi och stärka immunförsvaret. Skogspromenader är helande och energigivande både för kropp och själ. Vegetariska maträtter med vitlök och ingefära är också ett bra tips! Och så klart håll en god handhygien, skydda dig själv och andra.

Ta väl hand om dig. ❤️

Till startsidan